Användarperspektiv av referenshanteringssystem
Audionomprogrammet, Sjukgymnastikprogrammet (Projektkurs) 2011-05-27
Nyckelord:
referenshanteringssystem, Zotero, EndNote, lärandemiljö, användarvänlighet, tillgänglighet, lärandesituation, lärandeprocessenAbstract
En pedagogisk implementering av två olika referenshanteringssystem genomfördes våren 2010 för samtliga studenter, termin1, vid arbetsterapeut och sjukgymnastprogrammen. Syftet var att undersöka referenshanteringssystemen, Zotero och EndNote, och dess effekt i studenternas lärandemiljö. Som metod för detta arbete har såväl enkät som intervju använts. Materialet har analyserats i enlighet med innehållsanalys. Resultatet visar tre kategorier; Användarvänlighet, Tillgänglighet och Lärandesituation. Användarvänlighet illustrerar studenternas uppfattning av hur lätt, smidigt och tidssparande det är att använda referenshanteringssystemet. Tillgängligheten beskriver de tekniska förutsättningar som är förenade med verktyget och Lärandesituationen beskrivs utifrån ökad kommunikation genom nätverkande och att studenterna upplever att de kan tänka sig att använda verktyget i olika sammanhang i framtiden. Utifrån resultatet konstaterar vi att studenterna ställer sig positiva till användning av referenshanteringssystem. Vi konstaterar också att det blir avgörande att välja ett referenshanteringssystem som fyller kravet på tillgänglighet. Av denna studie framgår att varken EndNote eller Zotero uppfyller kraven beträffande tillgänglighet i en optimal lärandesituation. När teknik och olika verktyg används i studenternas lärandesituation, är tillgänglighet central. Det är genom tillgänglighet som man skapar trygghet och kontinuitet i lärandeprocessen.