Elektronisk portfolioanvändning vid uppsatsskrivande - Kandidatuppsatsarbetet som process
Audiologi (Projektkurs) 2013-06-15
Nyckelord:
elektronisk portfolio, uppsatsskrivande, kandidatuppsats, skrivprocess, progression, reflektionAbstract
Ett sätt att involvera studenter i att aktivt tänka på den process de går igenom vid uppsatsskrivande är att använda loggbok eller portfolio. Detta har visat sig öka studentens engagemang i och reflektion över deras egen lärandeprocess. En portfolio innebär här att studenten får i uppdrag att under kursen dokumentera sina egna erfarenheter av arbetet genom att föra loggbok eller portfolio. Syftena med föreliggande rapport var att undersöka om användningen av elektronisk portfolio ger en ökad upplevelse av stöd för studenterna i deras arbete och om innehållet i portfolion kan användas för att synliggöra studenternas progression i processen att skriva uppsats.
En elektronisk portfolio utformades. Vid inledningen av kandidatuppsatskursen i audiologi vårterminen 2011 erbjöds alla studenterna (11 stycken) att använda den elektroniska portfolion men frivilligheten i deltagande betonades. Av dessa 11 valde 4 studenter att inte använda portfolion alls.
En innehållsanalys gjordes på innehållet i studenternas portfolio. Sammanfattningsvis sågs att studenternas reflektioner berörde främst teman som den egna arbets- och skrivprocessen, uppsatsens mål och struktur, förvärvad ämneskunskap och artikelläsning. Förekomsten av olika teman tycktes inte variera över tid; process, struktur och ämneskunskap förekom under hela kursen medan t.ex. studenterna fokuserade på artikelläsning under den tidigare delen av kursen. Ämneskunskap förekom som ämne för reflektionerna men den tog inte över utan det var själva arbetet som var i fokus.
Genom en enkät i slutet av kursen jämfördes upplevelsen av stöd hos gruppen som använt portfolion med den som inte använt portfolion. De studenter som valde att inte använda portfolion upplevde att de fick mindre stöd under kursen och att tydligare anvisningar behövdes än gruppen som använde portfolion.
Sammanfattningsvis indikerar fynden att studenter som använt portfolion och tar sig tid och reflekterar över sitt eget arbete synliggör sin egen arbetsprocess samt upplever att de får mer stöd i sitt arbete, medan de som inte använt sig av reflektionerna upplever att de kunde fått tydligare ramar i arbetet och mer stöd.