Samordnad undervisning och studentaktivt lärande i Nervsystemets sjukdomar på läkarprogrammets termin 7 vid Medicinska Fakulteten, Lunds Universitet

Läkarprogrammet (Perspektiv på program) 2018-04-03

Författare

  • Tobias Cronberg

Nyckelord:

studentaktivt lärande, case, scenarioövningar, examinationsformer, flipped classroom, samordnad undervisning

Abstract

Den teoretiska undervisningen i nervsystemets sjukdomar har baserats på föreläsningar och case. Föreläsningarna har getts lokalt i halvgrupp (2 ggr/termin) eller under temadagar 1 gång/termin. Kognitiv medicin och Neurokirurgi har haft separata temadagar. Även om någon form av case-undervisning skett på samtliga orter (Lund, Malmö, Helsingborg) har både formerna för undervisningen och själva genomförandet varierat stort mellan orterna. Projektets övergripande målsättning är att ta fram en kursortsgemensam delkurs i Nervsystemets sjukdomar inkluderande Neurologi, Neurokirurgi, Kognitiv medicin, Klinisk Neurofysiologi och Neuroradiologi.

Downloads

Publicerad

2018-04-03

Nummer

Sektion

Articles

Kategorier