Känd barnmorskestudent - Att lära sig en profession genom att följa en kvinna i en kontinuitetsmodell
Barnmorskeprogrammet (Perspektiv på program) 2019-02-14
Nyckelord:
kontinuitetsmodell, relationsskapande, trygghet, kommunikation, caseload, vårdkedja, Blooms taxonomi, Gibbs reflektionscykelAbstract
Mitt projekt inom perspektiv på program (PPP) har till syfte att utveckla ett nytt pedagogisk moment inom barnmorskeprogrammet vid Lunds universitet. Momentet kan ses som en överbryggande kurs för att implementera en kontinuitetsmodell som bygger på en längre relation med en känd kvinna och känd barnmorskestudent under graviditet, födelse och eftervård för blivande mödrar och familjer. Evidensen för att en längre relation i en kontinuitetsmodell är av värde för kvinnor, barn och familjen växer (Dahlberg & Aune, 2013; Forster et al., 2016). Mot den bakgrunden bör utbildningsplatser uppmuntra framtida barnmorskor att arbeta inom den kontexten och utveckla längre relationer (Sidebotham, 2014; Tickle et al., 2016). Kursens slutliga mål är att barnmorskestudenter under utbildningen, ska känna sig trygga med kontinuitetsmodellen samt få möjlighet att utveckla ett relationsskapande förhållningssätt till kvinnor de möter i sina verksamhetsförlagda kurser (Dahlberg & Aune, 2013). Studenterna kommer att följa två kvinnor under graviditeten, vara med när de föder, och följa upp familjen efter födelsen, med fokus på amning och omställning till föräldraskap. Kontinuitetsmodellen bygger på en relationsprocess i kontexten barnafödande i en sammanhållen vårdkedja och är även känd under namnet caseload midwifery eller endast caseload (Australian College of Midwives, 2017).