Uppstart, utveckling och utvärdering av den vetenskapliga strimman på logopedprogrammet
Logopedprogrammet (Perspektiv på program) 2020-12-01
Nyckelord:
vetenskaplig strimma, generiska färdigheter, utbildningsmål, kursmål, progression, vetenskaplig fördjupningAbstract
För magisterexamen finns ett flertal mål i Högskoleförordningen (1993:100) som direkt rör generiska färdigheter. Under färdighet och förmåga nämns bland annat: ” visa förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information” samt ”visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar”
Således ställs krav, på studerande och yrkesverksamma logopeder, att besitta bred och djup kompetens i att hantera och utvärdera vetenskaplig information samt omsätta denna till praktik för att slutligen kunna informera patienter/klienter på ett begripligt sätt. Styrdokument och professionsförbundet pekar i samma riktning, frågan kvarstår dock – hur väl förbereder vi studenterna på logopedprogrammet för denna utmaning? Och ökar kraven under utbildningens gång, det vill säga, finns en tydlig progression?
Syftet med projektet är att, utifrån en noggrann kartläggning, beskriva logopedprogrammets vetenskapliga strimmas uppkomst, utveckling och eventuella progression. Detta sker med ett specifikt fokus på undervisning och aktiviteter kopplade till statistiska begrepp och metoder.