Implementering av Teambaserat lärande på läkarprogrammet
Läkarprogrammet (Perspektiv på program) 2019-09-18
Nyckelord:
teambaserat lärande, TBL, programperspektivAbstract
Implementering av teambaserat lärande (TBL) på läkarprogrammets planerade T5 analyseras i denna rapport i ett programperspektiv. TBL är en metod för aktivt lärande som används idag på biomedicinprogrammet och som kommer att ersätta den nuvarande lärande metodiken (problembaserat lärande, PBL) inom läkarprogrammet. TBL kommer att ersätta de PBL-fall som idag behandlar infektioner orsakade av mikroorganismer och parasiter. Dessa fall upplevs idag av eleverna som svara att hantera som PBL-fall på grund av att studenterna tycker att det är oinspirerande och omotiverat att gå igenom så stort antal mikrober under andra tillfälle på PBL. I TBL är den drivande kraften i gruppdiskussionerna att använda, tillämpa och integrera tidigare förvärvade kunskaper, med ny kunskap för att lösa ett problem. Detta leder till att eleverna inte behöver gå igenom allt inläst material, utan endast använda adekvat kunskap för att lösa uppgiften. I denna utvecklingsplan analyserar jag och lägger fram förslag till den planerade implementering av TBL. Ur ett programperspektiv är det viktigt att utvärdera om TBL kan hjälpa studenterna att, efter avslutad utbildning, ha utvecklat god kunskap och förståelse om hur mikroorganismer ger upphov till sjukdom, hur dessa undgår immunförsvaret samt hur de utvecklar resistens mot läkemedel.