Portfolio för specialistutbildningen med inriktning ambulanssjukvård
En metod att knyta ihop teori och praktik? (2013-09-11)
Nyckelord:
portfolio, specialistutbildning, bedömingskriterier, ambulanssjukvårdAbstract
Portfolio är en populär metod att få studenter att reflektera kring sitt eget lärande och sin professionella utveckling. Begreppet används i flera andra sammanhang, ofta för att beskriva en samling av t.ex. pedagogiska meriter, värdepapper eller konstnärliga projekt. Inom områden där klinisk eller praktisk utbildning kombineras med teoretisk utbildning, såsom i sjuksköterske-och läkarutbildningen, har portfolio visat sig vara en metod att göra studentens progression tydlig. Syftet med arbetet var att med hjälp av litteraturen beskriva hur en portfolio kan användas för studenter med en kombinerad teoretisk och praktisk utbildning. Syftet var också att ta fram instruktioner för hur portfolion ska utformas och vad den ska innehålla för ambulanssjuksköterskestudenter. Slutligen diskuteras bedömningskriterier för en reflektionsportfölj för ambulanssjuksköterskestudenter.