Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

2004: Conference on Teaching and Learning - Proceedings

E-spåret – ett samarbetsprojekt för att ge helhetssyn i utbildningen

  • Bertil Larsson
  • Monica Almqvist
Submitted
July 1, 2013
Published
2013-07-01

Abstract

På civilingenjörslinjen i elektroteknik har alla obligatoriska elektronikrelaterade ämnen sammanfogats till en kurskedja med gemensam målbeskrivning för att framhäva att ämnena inte är separata enheter utan har en gemensam bas. I kurskedjan samarbetar fyra institutioner. Sammanslagningen gjordes höstterminen 2000 och två omgångar studenter har nu passerat hela kedjan. Resultatet av utförda utvärderingar visar att vi lyckats uppnå flera av målsättningarna (som kommunikationsträning, intresse och helhetssyn) medan andra fortfarande är olösta (öka genomströmningen). Lärarna i gruppen har långtifrån alltid samma åsikter men är eniga om att arbetet med E-spåret har givit helt nya dimensioner på utbildningen, den egna kursen och på möjligheterna till en samverkan som var otänkbar för fem år sedan.