Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

2003: Conference on Teaching and Learning - Proceedings

Labkit - ett uppskattat inslag i E-utbildningen

  • Monica Almqvist
  • Bertil Larsson
  • Johan Nilsson
Submitted
May 29, 2013
Published
2013-05-29

Abstract

På E-programmet arbetar lärarna i de obligatoriska elektronikkurserna tilllsammans för att förbättra E-teknologernas utbildningsstart, för att stärka helhetssynen på ämnet elektronik och för att tydliggöra sambanden mellan de olika ingående kurserna. Detta samarbetsprojekt har gett upphov till ett flertal nya inslag i undervisningen. Det vi kallar "labkit" är endast ett exempel på ett sådant inslag. Syftet med detta labkit är främst att stärka teknologernas intresse för elektronik samt att vara ett verktyg för att hantera problemet med att dagens studenter har mycket skiftande förkunskaper. Teknologerna får praktiska hemuppgifter där de ges möjlighet att experimentera i sin egen takt. Dessa uppgifter har en stark anknytning till den kretsteori som bearbetas i kursen. Målet är att öka förståelsen för teorin, ge konkreta upplevelser och tid för reflektion. Studenterna har vid utvärdering visat att de uppskattat de praktiska uppgifterna och har efterfrågat fler. Klart är att de har en motivationshöjande effekt, anknyter till verkligheten samt tillför moment som sluter Kolb-cirkeln: Konkret upplevelse - Reflektion - Abstrakt tänkande - Praktisk handling.