Hoppa till primär navigationsmeny Hoppa till huvudinnehåll Hoppa till sidfot

Articles

2010: LTHs pedagogiska inspirationskonferens - Proceedings

Hur kan vi utveckla anknytningen mellan grundutbildning och forskning?

  • Björn Regnell
Inskickad
13 maj 2013
Publicerad
2013-05-13

Abstract

I ett ingenjörsprogram finns många lärandemål med olika karaktär, allt från grundläggande teori och praktisk tillämpning till specialiserad fördjupning i anslutning till snabbrörliga forskningsfronter. Samtidigt ser vi hur konkurrensen mellan lärosäten ökar på en alltmer komplex utbildnings- och forskningsmarknad. Vilka strukturer och mekanismer behöver vi vårda, utveckla och nyskapa för att bättre knyta ihop forskning och grundutbildning och samtidigt stå starkare i den hårdnande nationella och internationella konkurrensen? Detta rundabordssamtal öppnar debatten ur olika perspektiv: lärarens, forskarens, administratörens, men även den akademiska ledningens på olika nivåer (studierektor, utbildningsnämnd, forskningsledare, forskningsnämnd, etc).