Vem ska göra gruppindelningen och hur? - En skissartad manual

Authors

  • Alexandra Nikoleris
  • Axel Nordin
  • Hanna Palmqvist
  • Malin Sjöstrand

Abstract

Syftet med arbetet som presenteras i denna rapport är att ge oss författare och även framtida
läsare av rapporten en bra pedagogisk grund för att använda grupparbeten i undervisningen. Målet
med arbetet är att vi i framtiden ska kunna göra välmotiverade val vad gäller gruppindelning och
handledning av grupper. Vi antar att grupparbeten är bra och att det är en undervisningsform som
används regelbundet och diskuterar inte varför.

För att uppfylla målen och därigenom också syftet som presenteras ovan har arbetet strukturerats
kring följande frågeställningar:
  • Vad bör man som lärare tänka på när man gör en gruppindelning?
  • Vilka för- och nackdelar finns det med grupparbeten som genomförs med grupper indelade av läraren respektive studenterna själva?
  • Vad bör man som lärare tänka på vid examination av grupparbeten?
  • Vad finns det för kopplingar mellan typ av gruppindelning och inlärning enligt SOLOtaxonomin?

Published

2013-01-31