Den traditionella undervisningen på Fysicum - Utbredning, orsaker och omdömen

Authors

  • Daniel Jacobsson
  • Sofia Johansson
  • Eleonora Lorek
  • Patrik Lundin
  • Lovisa Senje

Abstract

För den som har läst någon av LTH:s kurser på Fysiska Institutionen i Lund, härefter kallat Fysicum, är det välbekant att kurserna som ges av institutionen ofta går på halvfart under en halv termin och innehåller föreläsningar, räkneövningar, laborationer en bit in i kursen och skriftlig tentamen. Dessa moment och detta upplägg verkar till stor del prägla studenternas utbildning. Det är därför relevant att fråga sig för det första om det verkligen ser ut så här, i så fall vad som egentligen är orsaken till detta och hur det betraktas av lärare, ledning och studenter Svar på dessa frågor kan hjälpa oss som läser och undervisar på institutionen att se sammanhanget för både vår utbildning och undervisning.

Fokus för undersökningen ligger på undervisnings-formerna föreläsning, räkneövning, laboration och examinationsformen skriftlig tentamen utan lärobok. Hur man i sin tur varierar sig inom dessa moment och fördelar och nackdelar med det behandlas mer perifert.

Published

2013-01-31