Yt- och djupinriktat lärande på LTH:s grundläggande kurser – Matematik i fokus
Abstract
Som förstaårsstudent på Lunds Tekniska Högskola möts man av en studiemiljö som håller ett högttempo och en stor arbetsbelastning. Studenterna möts först av grundkurser i exempelvis matematik.
Många upplever dessa som tunga och ser dem som ett måste snarare än utvecklande och
inspirerande. Vi tror att denna inställning samt de traditionella sätten att bedriva undervisning på i
dessa kurser skapar en studiemiljö som driver studenterna mot en så kallad ytinriktad
lärandestrategi. Denna strategi gör att studenternas största fokus blir att med minsta möjliga
ansträngning klara tentan och gå vidare. Med detta arbete vill vi undersöka ifall det finns ett
ytinriktat lärande på LTH:s första kurser, med matematikkurserna som exempel. Hur skulle man i så
fall kunna jobba mot en förändring för att hjälpa studenterna anamma en mer djupinriktad
lärandestrategi? Vi har även utrett huruvida de nuvarande lärandestrategierna leder till problem på
senare delar av utbildningsprogrammen. För att få svar på våra frågor har vi intervjuat personer med
insikt i LTH:s kurser och utbildningsprogram. Slutsatserna vi kan dra är att de första kurserna på LTH
verkar leda till ett mer ytinriktat lärande, vilket dock inte upplevs som ett stort problem på de
individuella programmen. Trots detta pågår för närvarande satsningar för att förändra
matematikundervisningen så att ett djupinriktat lärande stimuleras.
Downloads
Published
2013-01-31
Issue
Section
Articles