Universitetslärares förberedelser - En studie om hur lärare utvecklar sitt sätt att förbereda sig inför undervisning

Authors

  • Fredrik Ejserholm
  • Johan Friberg
  • Jenny Karlsson
  • Linnea Larsson
  • Alfred Theorin

Abstract

De flesta universitetslärare har ingen eller lite pedagogisk utbildning och utformar därför sin egen pedagogiska stil till stor del utifrån sina egna erfarenheter som lärare och student. Hur relaterar denna självutvecklade pedagogik till rådande pedagogiska teorier?
Målet med projektet var att undersöka om det finns samband mellan hur man förbereder sig och hur länge man har undervisat.
För att på ett konkret sätt undersöka hur lärare ser på undervisning studerade vi deras sätt att förbereda sig. Tidigare studier har visat att engagerade lärare utvecklas med sin erfarenhet mot ett mer utvecklat och mer flexibelt sätt att lära ut, där studentens lärande hamnar i fokus istället för materialets innehåll. Hur förhåller sig detta på Lunds tekniska högskola?
Som metod används här intervjuer av föreläsare med varierande erfarenhet, samt enkäter till doktorander som antas vara mer oerfarna i sin lärarroll.

Published

2013-01-31