Lärcentra som mäklare av högre utbildning?

Ulrik Lögdlund

Sammanfattning


Den här artikeln beskriver näringslivets och offentliga arbetsgivares syn på utbildning, kompetens och lärande samt diskuterar lärcentras roll som mäklare av högskolekurser. Syftet är att öka kunskapen om lärcentras verksamhet och bidra med ett teoretiskt perspektiv som lägger fokus på relationen och utbytet mellan lärcentra och andra aktörer inom utbildning för vuxna. I artikeln används aktörsnätverksteorin (ANT) för att beskriva och analysera lärcentras försök att etablera nya relationer till omgivande aktörsnätverk och stärka länkar till redan etablerade noder. Resultaten pekar både på likheter och på olikheter i uppfattning mellan lärcentra och arbetsorganisationerna. En samfälld individcentrerad bild kontrasteras mot ett produktionsinriktat perspektiv på kompetensutvecklingsfrågor. Här finns också skillnader i inriktning mellan högskolans utbildningsutbud och den efterfrågan som råder hos arbetsorganisationerna. Artikeln pekar även på förhållandevis svaga kontakter mellan lärcentra och arbetsorganisationerna i regionen. Lärcentras möjligheter att fungera som mäklare av utbildning begränsas inte i första hand av skilda uppfattningar om kompetensutveckling utan snarare av ett ensidigt kursutbud och marknadsföringsstrategier som inte tar tillräcklig hänsyn till förekomsten av olika aktörsnätverk.

Fulltext:

PDF

Refbacks

  • Det finns inga refbacks för tillfället.


ISSN 1401-6788
E-ISSN 2001-3345
red@pedagogiskforskning.se